Brev:
Mulige madproblemer og sovestillinger
27. januar 2010
Alder:
7 mdr.
Mulige madproblemer og sovestillinger
Hej Helen
Jeg har i lang tid fundet mange svar i dine svar til andre mødre som jeg kunne bruge. Men nu vil jeg også spørge :-)
Vi har en søn på 7 månder, 8,2 kg (fødsel 3490), 74 cm (fødsel 52). Det er vores første, så der er mange ting som er nyt. Han er utrolig glad og har faktisk aldrig rigtigt grædt.
Han bliver ammet 100% og det gør han stadigvæk da han ligsom ikke kan finde ud af spis vælling/grød. Det er her vi syntes at vi måske har et problem.
Han har i de først måneder af hans liv været vågen ca 2 gangen om natten og blevet ammet, men de sidste 4 månder er han kommet i seng omkring kl 20 og vågner først om næste morgen
kl ca 8 (hvilket vi er yderst taknemmelig for :-) Ellers ser dagen ca sådan ud:
Mellem kl 8-10 ammet ca 3 gange
kl 10 formiddagslur - ca 1-1½ time
Efter lur til ca kl 14 bliver der ammet flere gange (kender ikke præcist antallet)
Kl 14 lur ca 1½-2 timer
Efter denne lur bliver der ammet igennem :-) Regner med at han "hamster" mad til natten.
Det har været svært for mig at få indført lur i seng, da jeg ikke viste bedre i starten så jeg lod ham bare amme til han faldt i søvn og lod ham sove hos mig. Formiddagsluren er blevet
flyttet til hans seng, men nogle gange vil han ikke rigtig sove.
Jeg giver ham 15-20 minutter. Er det for lang tid og lade ham ligge ? hvis han stadigvæk er vågen så tager jeg ham op. Han er aldrig irriteret når han ikke sover med det sammen, men ligger bare og snakker/pludre.
Det er nu ikke fordi jeg er træt af at amme, og jeg tror da også han trives fint da han jo vokser og er glad og tilfreds og sover hele natten igennem. Vi ville jo også have far lidt på banen så han kunne give ham mad og have sjov oplevelser med det. Og så er det vel også ved at være tid til andet mad end min mælk. Vi har prøvet i ca 2 måneder at give ham skemad uden held.
I starten gjorde jeg det hver dag, men da det gav samme resultat begyndte jeg at prøve 2-3 gange om ugen. Han har fra starten været interreseret i når vi spiser og åbnet munden når der var mad i nærheden af ham. Vi har prøvet at lave det selv, mose bananer og æbler, købt pulver der skal røres op med
vand og baby mad i glas, men intet bliver indenbords. Jeg har prøvet at sidde med ham eller han har siddet i hans skråstol eller højstol. Jeg har prøvet at sidde forskellige steder med ham endda prøvet foran fjernsynet med det tændt. Intet virker.
Vi han heller ikke få ham til at drikke af sutflaske, så han kan heller ikke få majsvælling. Han bruger ikke sut. Kan det være at han simpelhen ikke er parat til at spise med ske ?
Han er ellers (tror vi da) kommet langt med andre ting. Han har 7 tænder og kan krybe rigtig hurtigt og er begyndt at næste stå på alle 4 og gynge lidt. Han kan næsten sidde selv, men kan ikke helt holde ballancen. Da vi ikke vidste at han skulle ligge på maven når han var vågen lagde vi ham på
ryggen så han kunne se legetøjet på legetæppet. Derfor kunne han allerede som 3 måneder gammel vende sig fra ryg til mave.
Han har endnu ikke lært at rulle fra mave til ryg - og jeg tror ikke at han lære det da han slet ikke gider at ligge på ryggen mere da man kan se bedre og komme rundt når man er på maven :-) Det at han ikke kan komme om på ryggen fra maven giver os en del bekymringer når han sover.
Han sover stadigvæk i sin lift, selvom der faktisk ikke er rigtig plads til ham. Vi ved at han kan vende sig fra ryg til mave i søvne og hvis han lå i sin seng ville han måske
gøre det og vi ville ikke opdage det da vi også sover. Og han må jo ikke sove på maven - vel ?
Tilgængel virker hans søvn ret urolig her det sidste stykke tid, sikkert fordi han ikke rigtig har plads i liften til at skifte stilling. Hvad skal vi gøre ?
På forhånd tak og glæder mig til at læse dit svar.